Supergod julelunsj

  • Skrevet 25.12.2016 klokka 16:14
  • Kategori: Bakst

Hei, 

God jul! Hos oss er det tradisjon med julelunsj i julen. Det er et av julens høydepunkt å komme inn fra skitur og nyte en god lunsj med familien. Her er tips til et komplett lunsjbord! Lunsjbordet gir gode omega-3 fettsyrer gjennom laksen og karbohydrater gjennom havregryn-cupcakes, rundstykker og knekkebrød. Man får også proteiner fra yoghurt og cottage cheese i rundstykkene og havregryn-cupcakes. Andre viktige kilder som fylles er antioksidanter gjennom blåbærgløgg og mange vitaminer og mineraler fra syltetøy, frukt, grønnsaker og frø og korn fra rundstykker og knekkebrød. Det meste kan ordnes på forhånd og oppbevares i kjøleskapet. God lunsj! 

SONY DSC Lakserull er både næringsrikt, raskt å lage og utrolig godt! Det gjør seg med litt friske farger på lunsjbordet. Det lønner seg å lage et stort fat, for de pleier å forsvinne fort. Oppskrift på lakserullene finner du her.

SONY DSC Havregryn-cupcakes med yoghurt og frukt eller pepperkakestrø. Disse tror jeg blir populære på lunsjbordet. De er noe nytt og spennende. Det smaker som rene desserten i tillegg til at de inneholder flere av de gode næringsstoffene som kroppen trenger for å yte lenge og bra. Oppskriften finner du her.


SONY DSC Ferske rundstykker løfter lunsjen! De er proppfulle av gode næringsstoffer som gjør at man holder i mange timer. Oppskriften finner du her.

Knekkebrød kan være et godt tillegg til rundstykkene. Jeg pleier alltid å lage en stor batch før juleferien, så jeg har gjennom hele julen. Det er så lettvint og godt å ta seg et knekkebrød hvis man er sulten. Oppskrift på knekkebrød her.


SONY DSC Rundstykker og knekkebrød trenger pålegg, og det meste smaker godt på nystekte rundstykker. Til julebrunsjen vil jeg anbefale et deilig syltetøy i julens farger: bringebærsyltetøy med honning og chia. Syltetøyet er lagd på naturens søtning, honning. Jeg er opptatt av et variert kosthold, og derfor er det fint å kunne bytte ut raffinert sukker i noe av maten med naturens søtning, honning. Selv om jeg har byttet ut sukker med honning i dette syltetøyet synes jeg den er utrolig god på smak. Syltetøyet finner du her.


SONY DSC Gløgg er selve juledrikken. I desember i fjor delte jeg en oppskrift på blåbærgløgg med dere. Den er rene antioksidantbomben som gir immunforsvaret et ekstra boost nå i vintermørket. Blåbærgløggen er en av de beste jeg har smakt. Oppskrift finner du her.

 SONY DSC Spis en regnbue! En fruktsalat slår sjelden feil. Det smaker godt og frisker opp lunsjbordet med sine flotte farger. Miks det du har i kjøleskapet.Tips finner du her.

sølvi waage

25.12.2016 kl. 16:23
Dette så og hørtes herlig ut:)

Victoria Larsen

25.12.2016 kl. 16:29
Hørtes nydelig ut :)
Kristin Hjelstuen

Hei!
Mitt navn er Kristin Hjelstuen og jeg er 22 år gammel. Jeg er idrettsutøver i skiskyting på høyt nivå og en matentusiast. Jeg jakter hele tiden etter sunne og gode oppskrifter som gjør at jeg kan yte mer i idretten min. På denne bloggen håper jeg å kunne inspirere til matglede med sunne og velsmakende måltider som er raske og enkle å tilberede.

Search

Bloggdesign

hits