Et bra kosthold er gratis trening!

  • Skrevet 09.12.2016 klokka 14:00
  • Kategori: Ukens tips

Hei,

Denne helgen går jeg to konkurranser, så i dagens luke deler jeg mitt middagstips dagen før konkurranse og noen kostholdstips som fungerer for meg. 


KRISTINS KOSTHOLDSTIPS:

- Trivsel, glede og sosialt. Dette er etter min mening det viktigste. En trener sa en gang til meg at for å kunne prestere på topp, må man trives og være fornøyd med livet sitt. Da har mat en sentral rolle. Mat er en viktig del av hverdagen min og en kilde til gode måltider og hyggelige minner å dele med andre. Som idrettsutøver spiser jeg for å prestere, og utallige måltider planlegges og spises i løpet av et treningsår. Mat er derfor en av flere viktige brikker for å oppnå suksess. Fysisk aktivitet bryter ned kroppen, og sammen med hvile, er det mat som bygger den opp igjen. Jeg synes derfor det er viktig å rette fokus på viktigheten av et sunt og godt kosthold, men det er også viktig kostholdet får "passe" stor plass i hverdagen. Ikke for stor, ikke for liten. 

- 4-6 måltider per dag. Det kan være frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag, kveldsmat.

- Spis masse grønnsaker, bær og frukt. Frukt, bær og grønnsaker er de viktigste kildene til vitaminer og antioksidanter. Jeg spiser minst 5 om dagen for å sikre at immunforsvaret er på topp. 5 om dagen betyr at man bør spise fem porsjoner (1 håndfull, 100 gram) frukt, bær og grønnsaker hver dag, hvor halvparten er frukt og bær og andre halvpart er grønnsaker. 

- Spis variert. For å passe på at jeg spiser variert pleier jeg å tenke at jeg skal fylle tallerkenen med mange ulike farger og at jeg har en god fett- og proteinkilde til hvert hovedmåltid (kjøtt, fisk, egg, ost osv). Når man trener mye og har behov for mye mat, kan man i perioder gå matlei. Jeg vil gjette på det fleste langrennsløpere og skiskyttere på et tidspunkt har vært lei brødskiven. Det er ofte ikke så mye som skal til for å gjøre maten med fristene og variert. Noen små grep kan gjøre det mye lettere å spise nok og riktig mat. Jeg varier ofte mellom disse matvarene: kjøtt, fisk og annen sjømat, egg, meieriprodukter, grønnsaker, frukt, bær, havregryn, grovbrød, nøtter, frø, olivenolje og meierismør.

- Spis nok. Jeg spiser mengder mat etter aktivitetsnivået. Hvis jeg har en mengdeuke med mange lange turer og mye trening, spiser jeg mer enn hvis jeg har en rolig uke. Mer trening krever mer mat. Jeg synes Heidi Holmlund skrev det fint i en artikkel: Hvis en kropp skal tåle mye trening og motoren raskt skal utvinne energi under trening og konkurranse, må den være god på å bruke energi, den skal ikke være god på å spare energi. 

- Drikk nok. Under lengre økter og konkurranser er det lurt med sportsdrikk, men ellers i hverdagen er det fint å drikke vann. Spiser man variert får man i seg nok karbohydrater gjennom kostholdet. 

NYT maten og kos deg når du har lyst på noe godt. 

SONY DSC
Fylt kyllingfilet surret i spekeskinke med potetmos og salat (2-3 personer)

Kvelden før konkurranse har jeg gjerne kylling med potetmos eller pasta og salat på menyen. 

 

Fylt kyllingfilet

4 stk kyllingfileter

1 pakke spekeskinke

Pesto

Frisk basilikum

Tannpirkere (uten smak)

 

Potetmos

7 stk poteter

1 ½ dl melk

1 ss smør

Salt og pepper

 

Frisk salat

Salat

Paprika

Avokado

Tomat

  1. Skrell poteter og skjær de i biter, så det går fortere å koke. Legg de i en kjele og fyll opp med vann. Kok til de er møre.
  2. Forvarm ovnen til 200 grader.
  3. Skjær et snitt langs siden av kyllingen og fyll med pesto inni. Legg basilikum oppå kyllingen. Ha spekeskinke rundt og stikk en tannpirker uten smak gjennom for å holde skinken på plass. Legg kyllingen i en ildfast form.
  4. Sett inn i ovnen og la det steke i ca 20-30 minutter, avhengig av ovn og størrelse på kyllingen.
  5. Når potetene er ferdig kokt, mos de med en stamper, gaffel eller annet. Tilsett melk og smør. Smak til med salt og pepper.
  6. Lag en frisk salat. 

SONY DSC

 

Victoria Larsen

09.12.2016 kl. 15:58
Ser nyydelig ut! :)
Kristin Hjelstuen

Hei!
Mitt navn er Kristin Hjelstuen og jeg er 22 år gammel. Jeg er idrettsutøver i skiskyting på høyt nivå og en matentusiast. Jeg jakter hele tiden etter sunne og gode oppskrifter som gjør at jeg kan yte mer i idretten min. På denne bloggen håper jeg å kunne inspirere til matglede med sunne og velsmakende måltider som er raske og enkle å tilberede.

Search

Bloggdesign

hits