Sportsgrøt

  • Skrevet 23.09.2016 klokka 16:30
  • Kategori: Frokost

Heisann,

I helgen er det NM i rulleskiskyting i Vik i Sogn, så jeg er på plass i Vik og klar for to dager med konkurranser. I den anledning tenkte jeg det passet bra med en sportsgrøt på bloggen. Jeg spiser havregrøt hver morgen, og det er min faste frokost før konkurranser. Til frokost er det best å spise et godt sammensatt måltid som består av både karbohydrater, fett og proteiner + litt vitaminer, mineraler og antioksidanter. Supergrøten gir deg karbohydrater fra store havregryn og granola, fett og proteiner fra melk, gresk yoghurt og nøtter. Samt vitaminer og mineraler fra norske epler, frosne bringebær og blåbær. Frukt og grønnsaker inneholder også komplekse karbohydrater. En superdigg grøt som er klar på 5-6 minutter og gjøre deg klar for trening og konkurranse!

SONY DSC Sportsgrøt (1 person)

1,5 - 2 dl store havregryn

3-4 dl melk (lettmelk eller helmelk) 

En klype salt

 

Topping

Noen paranøtter, hakket (andre nøtter kan også brukes)

Noen mandler, hakket

1 ss hjemmelaget granola (oppskrift her: http://spisogyt.blogg.no/1446053357_chrunchy_granola.html)

1 stk eple, i biter

Noen frosne blåbær 

Noen frosne bringebær 

1-2 ss gresk yoghurt naturell, cottage cheese eller annen type yoghurt

En dryss kardemomme eller kanel

 

1. Ha havregryn, melk og salt i en kjele og kok opp. La det småkoke under omrøring til havregrøten tykner. 

2. Topp med granola, nøtter, frukt, bær, krydder og yoghurt eller cottage cheese. NYT :)

 

TIPS! Ønsker du enda en kilde til protein, fett, fiber og andre viktige vitaminer og mineraler, kan du tilsette frø som linfrø, solsikkefrø, gresskarfrø osv inn i grøten. Små havregryn kan også brukes. Både store og små havregryn er helt like på innhold av næringsstoffer. Både små og store havregryn er langsomme karbohydrater, men forskjellen ligger i blodsukkerstigningen/metthetsfølelsen. De lettkokte havregrynene blir delt før de valses til gryn, mens de store havregrynene bare blir valset. De store grynene må tygges litt mer enn de små, og tarmen må derfor jobbe litt ekstra for å hente ut næringen. Dermed holder store havregryn deg mett litt lenger. Havregrøten må koke litt lenger med de store havregrynene. SONY DSC

Henriette Celin

23.09.2016 kl. 16:46
Så utrolig god ut! hvertfall med den toppingen <3

REBECCA HOLDER

23.09.2016 kl. 16:55
Så greit å vite at de store holder meg mett lenger - for det visste jeg ikke. Noe å ta med seg når man skal ha frokost før jobb. Blir nemlig alltid sulten før lunsj .. Håper konkurransen går bra :D Lykke til !!

Kristin Hjelstuen

26.09.2016 kl. 17:33
REBECCA HOLDER: Så bra du lærte noe :D Jaa, tusen takk!

Marlene Nilsen

27.09.2016 kl. 22:40
Det så veldig godt ut :D
Kristin Hjelstuen

Hei!
Mitt navn er Kristin Hjelstuen og jeg er 21 år gammel. Jeg er idrettsutøver i skiskyting på høyt nivå og en matentusiast. Jeg jakter hele tiden etter sunne og gode oppskrifter som gjør at jeg kan yte mer i idretten min. På denne bloggen håper jeg å kunne inspirere til matglede med sunne og velsmakende måltider som er raske og enkle å tilberede.

Search

Bloggdesign

hits