Havregrøt

  • Skrevet 10.01.2016 klokka 21:12
  • Kategori: Frokost

Heihei,

I morgen er det mandag og starten på en ny uke! Hva med å starte mandagen med denne næringsrike havregrøten som er klar på 3 minutter? 

Frokost er dagens viktigste måltid. Etter en hel natt uten mat er frokosten med på å stabilisere blodsukkeret og gi energi. Til frokost er det lurt å fylle på med grove kornprodukter, proteiner og grønnsaker eller frukt. Derfor synes jeg havregrøten gir en perfekt start på dagen! Den inneholder karbohydrater, proteiner ved bruk av melk og frukt som topping. Jeg pleier å bytte på å bruke lettkokte havregryn og store havregryn. Store havregryn bruker kroppen lenger tid på å bryte ned, så de gir en litt lenger metthetsfølelse. Begge typene gir lav blodsukkerstigning. 




Havregrøt - 1 porsjon

1,5 - 2 dl havregryn

2 dl vann

2 dl melk

En klype salt

 

1. Ha havregryn, melk, vann og salt i en kjele og kok opp. 

2. La det småkoke under omrøring til havregrøten tykner. 

Serveres varm med frosne bær, frukt, nøtter, syltetøy, yoghurt eller granola. Mange muligheter :)

SONY DSC

SONY DSC


 

Kristin Hjelstuen

Hei!
Mitt navn er Kristin Hjelstuen og jeg er 22 år gammel. Jeg er idrettsutøver i skiskyting på høyt nivå og en matentusiast. Jeg jakter hele tiden etter sunne og gode oppskrifter som gjør at jeg kan yte mer i idretten min. På denne bloggen håper jeg å kunne inspirere til matglede med sunne og velsmakende måltider som er raske og enkle å tilberede.

Search

Bloggdesign

hits