Bringebærsyltetøy med chia og honning

  • Skrevet 01.11.2015 klokka 08:30
  • Kategori: Frokost

Hei!

Hva med nyrørt bringebærsyltetøy uten sukker til helgefrokosten? Den er rik på smak og næringsstoffer!

Det er mye sukker og tilsetningsstoffer i syltetøyene man får kjøpt på butikken. Jeg er opptatt av et variert kosthold, og derfor er det fint å kunne bytte ut raffinert sukker i noe av maten med naturens søtning, honning. Honning inneholder en rekke vitaminer og mineraler som vi har godt av. Selv om jeg har byttet ut sukker med honning i dette syltetøyet synes jeg den er utrolig god på smak.

Bringebærsyltetøy med chia og honning

500 g frosne bringebær

2 ss sommerhonning eller lønnesirup

2 ss chiafrø

 

Ha de frosne bringebærene og honningen i en kjele på middels varme. Mos bringebærene med potetstampe, gaffel eller lignende etterhvert som de begynner å varmes opp. La det småkoke videre på lav varme i ca 5 minutter. Ha deretter i chiafrø og la det koke videre på lav varme i ca 10 minutter til syltetøyet har tyknet opp til ønsket konsistens. Ha syltetøyet i en glassbeholder og la det avkjøles. Syltetøyet holder seg i kjøleskapet i en lufttett beholder i ca en uke.

Serveres på rykende ferske kornrundstykker

 

Kamilla Haaland

01.11.2015 kl. 11:22
så nydelig ut!

Celina Berntsen

01.11.2015 kl. 13:41
Ser godt ut!!

Ingrid

01.11.2015 kl. 15:38
Ser godt ut :)

Kristin Hjelstuen

02.11.2015 kl. 17:15
Kamilla Haaland: Så hyggelig å høre :)

Kristin Hjelstuen

02.11.2015 kl. 17:15
Celina Berntsen: Så bra :) Anbefales virkelig :)

Kristin Hjelstuen

02.11.2015 kl. 17:16
Ingrid: Så hyggelig å høre :)
Kristin Hjelstuen

Hei!
Mitt navn er Kristin Hjelstuen og jeg er 21 år gammel. Jeg er idrettsutøver i skiskyting på høyt nivå og en matentusiast. Jeg jakter hele tiden etter sunne og gode oppskrifter som gjør at jeg kan yte mer i idretten min. På denne bloggen håper jeg å kunne inspirere til matglede med sunne og velsmakende måltider som er raske og enkle å tilberede.

Search

Bloggdesign

hits